Antwoord op veelgestelde vragen
Op deze pagina geven wij antwoord op veelgestelde vragen. Mocht je vraag er niet tussen staan neem gerust contact met ons op.
Aanmelden
Met welke klachten kan ik me aanmelden?
Care to Change is een GGZ-instelling met kleinschalige teams waar mensen met lichte, matige en/of complexe klachten welkom zijn en als individu gezien worden. Met licht en/of matige klachten bedoelen we stressklachten, somberheid, klachten rondom rouw en verlies, een negatief zelfbeeld, lichte trauma’s en angstklachten. Met complex bedoelen we dat de klachten vaak niet onder één noemer te vangen zijn en daardoor niet goed begrepen kunnen worden. Als je één klacht aanpakt, duikt er vaak weer een andere klacht op die weer een volkomen nieuw probleem lijkt te vormen. Care to Change heeft de ervaring dat veel complexe en soms chronische klachten, waaronder lichamelijke, meestal hun werkelijke oorsprong hebben in verliezen en onveiligheid in de jeugd. We kijken daarom ook naar de samenhang van de klachten en de persoonlijke geschiedenis. Een probleem staat nooit op zichzelf en heeft bij iedereen verschillende oorzaken en uitingsvormen. Dit komt, omdat ieder mens anders reageert op trauma of verlies en eigen overlevingsmechanismen ontwikkelt om zich te beschermen.
Hoe kan ik me aanmelden?
Wij werken op verwijzing door huisarts of andere verwijzende GGZ instelling. Je kunt via ons aanmeldformulier aanmelden, als je een restitutiepolis en een verwijsbrief GGZ hebt. Je wordt dan binnen drie weken gebeld voor een telefonische introductie.
Wat moet op de verwijsbrief staan?
Conform de NHG standaarden moeten de volgende punten op de verwijsbrief staan:
- Gegevens verwijzer
- Naam organisatie
- Naam en specialisme verwijzer
- AGB-code van huisarts EN praktijk
- Handtekening van de verwijzer (een stempel of boodschap dat de brief digitaal verstuurd is en waarbij de handtekening dus ontbreekt, volstaat eveneens). Indien de brief via ZorgDomein is gestuurd, volstaat dit al als handtekening en hoeft er verder niks op te staan.
- Gegevens cliënt
- Naam cliënt
- BSN
- Geboortedatum
- Gegevens geadresseerde
- Naam van onze organisatie: (gericht aan) Care to Change
- Datum verwijzing (vóór de telefonische screening of op de dag zelf, maar niet – langer dan negen maanden geleden)
- Verwijzing naar basis of specialistische GGZ
- Het vermoeden bestaat / er is sprake van een DSM-diagnose
Wanneer is Care to Change toch niet de plek voor mij?
In bepaalde situaties kan Care to Change niet de hulp bieden die nodig is.
De contra-indicaties (exclusiecriteria) voor de SGGZ zijn:
- Een acute bipolaire stoornis.
- Een ernstig verstoorde realiteitstoetsing, door bijvoorbeeld schizofrenie of andere psychotische stoornissen.
- Ernstige suïcidaliteit, waarbij de zorg in de zin van crisisopvang die nodig is, niet te leveren is door Care to Change.
- Een verslaving die op de voorgrond staat (primair is). Indien de verslaving secundair is blijft het van belang om parallel aan het behandeltraject bij Care to Change een behandeling bij de verslavingszorg te volgen.
- Een primaire eetstoornis, waarbij de BMI onder de 18 is. Indien de eetstoornis secundair is, dienen er afspraken te worden gemaakt m.b.t. het op goed gewicht komen/blijven en wordt samengewerkt met de huisarts en diëtiste.
- Een hulpvraag rondom overheersende problematiek waarin Care to Change niet gespecialiseerd is, zoals; ASS, NAH, verstandelijke beperking , psychoses. Mocht deze problematiek aanwezig zijn, maar niet op de voorgrond staan, dan kunnen we je pas na gedegen diagnostiek in behandeling nemen.
- De verwijzing en/of indicatie is gegeven voor klinische opname of intensieve dagbehandeling. Care to Change geeft alleen individuele- en groepstherapie in ambulante setting.
- Het ontbreken van een geldige en geschikte zorgverzekering, Care to Change werkt deels niet-gecontracteerd met zorgverzekeringen waardoor niet alle zorg vergoed wordt. Zie ook onze vergoeding.
- Onvoldoende beheersing Nederlandse taal in woord en geschrift.
- Geen woon- of verblijfplaats.
De contra-indicaties (exclusiecriteria) voor de GBGGZ zijn:
- Als je voldoet aan één of meerdere van de exclusiecriteria voor de SGGZ.
- Indien er sprake is van co-morbide complexe problematiek, zoals bijvoorbeeld bij verslaving, eetstoornissen of ASS.
Intakefase
Hoe ziet de intakefase bij Care to Change eruit?
De intakefase voor een GBGGZ-behandeling bestaat uit één intakegesprek met de regiebehandelaar en psycholoog. Daarna kan je behandeling beginnen.
De intakefase voor een SGGZ-behandeling bestaat naast een telefonische screening nog uit drie gesprekken.
- Nadat een telefonische screening plaats heeft gevonden, word je uitgenodigd voor het eerste intakegesprek. Dit gesprek vindt met de zorgcoördinator en de casemanager plaats. Tijdens dit gesprek wordt er uitgebreid stilgestaan bij jouw klachten en ontwikkeling en bij de doelen die je hebt voor de huidige behandeling.
- Het tweede intakegesprek is een gesprek tussen jou, de regiebehandelaar en je casemanager. Dit gesprek is een verdiepend gesprek t.o.v. het vorige gesprek en hierbij wordt ook een diagnose gesteld, wat o.a. een eis van de zorgverzekeraar is. Vaak wordt de diagnose niet meteen gesteld, omdat het belangrijk is dat we dit in het team goed bespreken.
- Het laatste gesprek is het adviesgesprek en dit vindt met dezelfde medewerkers als het eerste intakegesprek plaats: je zorgcoördinator en casemanager. In dit gesprek koppelen we terug of wij je een passende behandeling kunnen aanbieden en zo ja, hoe ons behandelvoorstel eruitziet. Als dit nog niet met je besproken is, zul je ook horen welke diagnose(s) er gesteld is/zijn. Ook zullen de zorgvoorwaarden en verslagen, zoals het intakeverslag, met je doorgenomen worden die de casemanager heeft gemaakt n.a.v. je eerste gesprekken.
We streven ernaar je behandeling nadien vrij vlot te laten starten maar dat is natuurlijk afhankelijk van de wachttijd voor de specifieke behandeling en de behandelaren die aan jou worden gekoppeld.
Waarom dient er een intake met de regiebehandelaar plaats te vinden?
De regiebehandelaar is eindverantwoordelijk voor je behandeling. Deze denkt dus inhoudelijk mee over je behandeling en ziet je ook ter evaluatie.
Hoe lang duurt het voordat ik iets hoor nadat ik me heb aangemeld?
Voor een GBGGZ-behandeling is het streven om binnen drie weken na aanmelding contact met je op te nemen om een afspraak te maken voor een telefonische screening of een intakegesprek met je regiebehandelaar en psycholoog. Daarna kan je behandeling beginnen.
Voor een SGGZ-behandeling is het streven om binnen drie weken na aanmelding telefonisch contact met je op te nemen om een afspraak te maken voor een telefonische screening. Dit is een gesprek van ongeveer 30 á 45 minuten waarbij we kort je klachten, aanmeldvraag en andere belangrijke zaken zullen bespreken. Als we n.a.v. dit gesprek beiden denken dat het voor jou zinvol is om een eerste intakegesprek te plannen, dan zullen we dit samen met je plannen.
Hoe lang duurt de intakeprocedure en hoe lang duren de gesprekken?
Voor een GBGGZ-behandeling bestaat de intakefase uit één intakegesprek met je regiebehandelaar en psycholoog. Deze duurt 60 minuten.
Voor een SGGZ-behandeling bestaat de intakefase naast de telefonische screening nog uit drie gesprekken. Zie ook het antwoord op de eerste vraag ‘Hoe ziet de intakefase bij Care to Change eruit?’. We streven ernaar om deze gesprekken ongeveer binnen één maand plaats te laten vinden. Soms kan dit ook wat langer duren, als we bijvoorbeeld aanvullende informatie nodig hebben van vorige behandelingen.
Het eerste intakegesprek duurt 75-90 minuten. Het tweede intakegesprek duurt 45-60 minuten. Het adviesgesprek duurt 45-60 minuten.
Onder het kopje ‘wachttijden’ kun je vinden hoe lang de wachttijd is tot het eerste intakegesprek per locatie.
Mag ik iemand meenemen naar mijn intakegesprek?
Zeker, we moedigen dit zelfs aan. Het is altijd fijn als je iemand bij je hebt die je kan steunen terwijl je je verhaal doet, maar je ook kan aanvullen en zijn/haar perspectief kan geven op wat belangrijk voor je is in een behandeling. Voor jezelf kan het ook fijn zijn als er iemand die je vertrouwt meeluistert zodat je alles daarna samen kunt bespreken.
Behandelprogramma
Wanneer hoor ik hoe mijn programma eruit ziet?
Voor een GBGGZ-behandeling hoor je dit tijdens het intakegesprek met je regiebehandelaar en psycholoog.
Voor een SGGZ-behandeling hoor je dit in het adviesgesprek tijdens de intakeprocedure. Hierin zullen we met je bespreken welke diagnose we gesteld hebben, welk behandelplan we voor ogen hebben en welke behandelaren daarbij horen. Uiteraard doen we dit ook in overleg met jou en stemmen we dit goed af.
Wat betekent een multidisciplinaire behandeling?
Bij een SGGZ-behandeling werken we binnen Care to Change samen in een multidisciplinair team. Wij werken zowel cognitief, inzicht gevend als lichaamsgericht. Naast individuele behandeling kun je ook, als je dat wilt en het bij je past, deelnemen aan doorlopende of kortdurende groepstherapie. We bieden dus zowel verbale als non-verbale therapievormen aan. Denk dan aan: psychomotore-, beeldende-, muziek-, drama- of danstherapie. Het team van behandelaars is divers en hoog gekwalificeerd op psychisch/psychiatrisch gebied. Allen hebben erkende WO- en/of HBO-opleiding(en) in de zorg en een jarenlange ervaring in de GGZ. Behandeling wordt altijd uitgevoerd door teamleden, waarvan het profiel ingezien kan worden op de website. Daarnaast zijn de meeste behandelaren schematherapeutisch opgeleid.
Kan ik kiezen bij wie ik in behandeling wil?
Bij Care to Change word je aangesproken op het (leren) nemen van eigen regie in je leven en dat begint al bij de intake. Pas als de kennismaking in de intake goed verlopen is en je je goed voelt bij ons en onze manier van werken, kies je voor behandeling bij ons. We bespreken samen met je welke aanpak bij jou kan passen en stellen daarna een behandelplan op. Wij zullen n.a.v. de gesprekken met jou een inschatting maken welke behandelaar het beste past bij wat je nodig hebt in een behandeling. Bij het kiezen van een therapeut heb jij de regie: we zoeken naar de juiste match.
Hoe lang duurt de behandeling?
We vinden het belangrijk dat een behandeling duurt zolang dit nodig is, maar ook niet langer dan nodig is. Voor het bepalen van een eindtermijn van de behandeling wordt gekeken naar welke behandeldoelen behaald zijn en naar hoe je klachten verminderd zijn. In samenspraak met jou wordt dan besloten wanneer we naar afronding toe werken. Bij een SGGZ-behandeling heb je elke drie maanden een evaluatie met je regiebehandelaar en andere leden van je behandelteam en naarmate de behandeling verder vordert, zal de afronding daarin ook besproken worden als thema.
Hoe het zit met afspraken maken?
Dit doe je in overleg met je behandelaar. Je behandelaar belt of mailt je voor een eerste kennismaking en zal toelichten hoe hij/zij werkt m.b.t. het maken van afspraken. We proberen zo veel mogelijk vooruit te plannen, zodat je weet waar je aan toe bent en andere verplichtingen af kan stemmen op je afspraken.
Wat is de frequentie?
Dit verschilt per persoon. Soms zie je je behandelaar wekelijks en soms heb je twee behandelaren die je beiden om de week ziet. Er wordt echt gekeken naar wat nodig en passend is voor jou en je hulpvraag. Uiteraard is dit ook deels afhankelijk van de beschikbaarheid van de behandelaar op dat moment.
Hoe kan ik dit afstemmen met mijn werk?
De mogelijkheid om werk te behouden, studie af te maken of een zinvolle en betekenis gevende dagbesteding te hebben, maakt onderdeel uit van onze ondersteuning. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met je beschikbaarheid, maar verwachten daarbij ook wat flexibiliteit van jouw kant aangezien niet alle behandelaren fulltime werken en zij ook voor andere cliënten proberen de agenda zo goed mogelijk af te stemmen.
Wie is er nog meer bij mijn behandeling betrokken?
Naast je behandelaren, blijven ook je casemanager, zorgcoördinator en regiebehandelaar bij je proces betrokken.
Casemanager: deze is vanaf het begin betrokken en houdt zich vooral bezig met zorgen voor een soepel verloop van de intake en het op orde brengen en houden van je dossier. Vaak is de casemanager basispsycholoog, Sociaal Pedagogisch Hulpverlener of Maatschappelijk Werker.
Zorgcoördinator: deze is vanaf het begin betrokken en zal het eerste intakegesprek met je voeren en ook het adviesgesprek aan het einde van de intakefase. Daarna blijft je zorgcoördinator betrokken op de achtergrond aanwezig. Hij/zij denkt mee over behandelinhoudelijke beslissingen, heeft eventueel contact met je huisarts of andere zorgverleners en is ook beschikbaar voor vragen en zaken waarvoor je niet bij je behandelaar terecht kan.
Regiebehandelaar: dit is bij ons meestal de psychiater en anders een klinisch psycholoog/psychotherapeut. Hij/zij zal het tweede intakegesprek met je voeren.
Hoe vaak spreek ik mijn regiebehandelaar?
Wij willen graag goede zorg leveren en daarvoor volgen wij de wettelijke normen. Het is belangrijk dat je regiebehandelaar als eindverantwoordelijke goed op de hoogte blijft van je proces. Bij een GBGGZ-behandeling vindt er één evaluatiemoment met de regiebehandelaar plaats. Bij een SGGZ-behandeling dient er ongeveer elke drie maanden een evaluatiemoment plaats te vinden. Deze staan los van andere gesprekken die je wellicht met je regiebehandelaar hebt.
Bij wie kan ik terecht voor medicatie?
Als je gedurende je behandeling medicatie wenst te hebben of als dit nodig blijkt te zijn, kun je dit met je regiebehandelaar bespreken.
Kan ik bij Care to Change in behandeling naast mijn baan?
Ja, dat kan. Care to Change biedt een ambulante behandeling. Dit betekent dat je één à twee keer per week een behandelafspraak hebt op een locatie van Care to Change. De behandelaren werken enkel tijdens kantooruren op doordeweekse dagen. Afspraken worden altijd in samenspraak met jou gemaakt. Daarbij zijn de behandelaren echter gebonden aan een agenda en wordt hierin van jou ook enige flexibiliteit en prioritering van de behandeling gevraagd. Wellicht kun je met je werkgever mogelijkheden bespreken om een dag(deel) te ruilen of een aantal uren per week op te nemen.
Locaties
Welke locaties hebben jullie en kan ik switchen tussen locaties?
Wij hebben behandelteams in Amersfoort, Amsterdam, Haarlem, Hilversum, Rotterdam, Utrecht en Zeist. Kijk bij onze locaties voor meer informatie en behandelteams.
Als je kiest om bij een locatie in behandeling te gaan, is het niet mogelijk om tijdens je behandeling over te stappen naar een andere locatie. In het geval van verhuizing kunnen we een eventuele overstap naar een ander team met elkaar bespreken.
Als je deelneemt aan een groep kan het zijn dat het groepsconsult op een andere locatie plaatsvindt, dan de locatie waar je in behandeling bent.
Is de locatie rolstoelvriendelijk?
Al onze locaties zijn rolstolvriendelijk.
Locatie Zeist heeft geen lift, maar wel voldoende ruimtes op de begane grond waar behandelingen plaats kunnen vinden (m.u.v. beeldende therapie).
Taal / Language
In welke taal kan ik de behandeling volgen?
De voertaal bij Care to Change is Nederlands. We werken in multidisciplinaire teams waarin de gemeenschappelijke taal Nederlands is. Dat maakt het lastig om de behandeling in een andere taal te doen. Temeer daar het in behandeling vaak gaat om gevoelsmatige uitingen die in een vreemde taal moeilijk zijn uit te drukken of op hun waarde te schatten.
Binnen sommige teams werken genoeg behandelaren die zich in het Engels voldoende thuis voelen. Soms lukt het dan toch om de multidisciplinaire behandeling vorm te geven.
Bij het secretariaat kun je navragen of het team waarvoor je overweegt je aan te melden behandeling in het Engels kan vorm geven.
In which language can I follow treatment?
At Care to Change the main language is Dutch. We work in multidisciplinary teams, in which the common language is Dutch. This makes it difficult to provide treatment in a foreign language. Furthermore, treatment is often about expressing emotions which is hard to do in a foreign language. It is also difficult to appreciate all the nuances of what is expressed in a foreign language.
However; some of our teams feel they are capable of providing multidisciplinary treatment in English.
At our central office you can make enquirements whether the team you are applying for provides treatment in English.
Vergoeding
Wat krijg ik vergoed als ik bij jullie in behandeling ben?
Onze behandelingen worden vergoed vanuit de basiszorgverzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van bij welke verzekeraar je verzekerd bent en welk polistype je hebt. Ben je bij een verzekeraar verzekerd waarmee wij een contract hebben, dan wordt je behandeling altijd voor 100% vergoed. Ben je bij een verzekeraar verzekerd waarmee wij géén contract hebben, dan wordt je behandeling alleen voor 100% vergoed indien je een restitutiepolis hebt. Heb je een budget-, natura-, of combinatiepolis van een verzekeraar waarmee we géén contract hebben, dan wordt je behandeling gedeeltelijk vergoed. Je dient nog wel jouw eigen risico te betalen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden enkele therapievormen niet, zoals diëtetiek. Hier informeren wij je over.
De vergoedingspercentages voor 2025 zijn nog niet bekend. Medio november 2024 hebben wij hier meer informatie over.
Hoe verloopt de facturatie?
Je ontvangt van ons tweemaal per maand een factuur.
Welke polis heb ik nodig om bij Care to Change in behandeling te kunnen komen?
Als je verzekerd bent bij een verzekeraar waarmee wij géén contract hebben, dan is het niet mogelijk om bij ons in behandeling te komen als je een budgetpolis hebt. Met een natura- of combinatiepolis van een verzekeraar waarmee wij géén contract hebben, kun je bij sommige locaties terecht. Kijk voor de meest actuele informatie hierover op de pagina van de betreffende locatie. Met een restitutiepolis kun je je bij ons aanmelden. Je behandeling wordt dan voor 100% vergoed.
De vergoedingspercentages voor 2025 zijn nog niet bekend. Medio november 2024 hebben wij hier meer informatie over.
Met welke verzekeraars hebben jullie een contract?
Voor 2024 hebben wij contracten afgesloten met Achmea, VGZ en alle labels die daar onder vallen (De Friesland, FBTO, Interpolis, De Christelijke Zorgverzekeraar, ZieZo, Zilveren Kruis, IZA, IZZ, UMC, United Consumers, Univé, Zekur en Zorgzaam).
De vergoedingspercentages voor 2025 zijn nog niet bekend. Medio november 2024 hebben wij hier meer informatie over.
Wachttijd
Wat zijn de wachttijden per locatie? Is er nog een wachttijd na intake?
De wachttijden verschillen per locatie. Kijk bij onze locaties voor meer informatie over de desbetreffende locatie. Wij maken onderscheid tussen drie vormen wachttijden. De screeningswachttijd gaat over de tijd tussen aanmelding en telefonische screening. De aanmeldwachttijd gaat over de tijd tussen de telefonische screening en de intakegesprekken. Als uit de intakegesprekken blijkt dat er een passende behandeling geboden kan worden, is de behandelwachttijd van toepassing.
Familie
Hoe worden naasten betrokken bij de behandeling? Mogen naasten op de hoogte worden gehouden van mijn ontwikkelingen in de behandeling?
Soms is het handig om je partner of familielid uit te nodigen voor een sessie of meerdere sessies met je behandelaar. Zij worden zonder jouw toestemming niet op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen in de behandeling.
Verwijzers
Hoe verwijs ik mijn cliënt naar jullie? Wat zijn jullie exclusie criteria? Is er mogelijkheid tot overleg voor aanmelding?
De verwijsbrief kun je via de post versturen of e-mailen naar welkom@caretochange.nl. Ook bestaat er de mogelijkheid om via ZorgDomein te verwijzen. Voor de exclusiecriteria kun je het beste hier kijken. Je bent altijd welkom om te overleggen. Dit kan door te bellen naar het algemeen nummer van Care to Change (088 789 789 0). De secretaresse verbindt je dan met de desbetreffende locatie.
Wat moet op de verwijsbrief staan?
Conform de NHG standaarden moeten de volgende punten op de verwijsbrief staan:
- Gegevens verwijzer
- Naam organisatie
- Naam en specialisme verwijzer
- AGB-code van huisarts EN praktijk
- Handtekening van de verwijzer (een stempel of boodschap dat de brief digitaal verstuurd is en waarbij de handtekening dus ontbreekt, volstaat eveneens). Indien de brief via ZorgDomein is gestuurd, volstaat dit al als handtekening en hoeft er verder niks op te staan.
- Gegevens cliënt
- Naam cliënt
- BSN
- Geboortedatum
- Gegevens geadresseerde
- Naam van onze organisatie: (gericht aan) Care to Change
- Datum verwijzing (vóór de telefonische screening of op de dag zelf, maar niet – langer dan negen maanden geleden)
- Verwijzing naar basis of specialistische GGZ
- Het vermoeden bestaat / er is sprake van een DSM-diagnose
Dossiervorming
Welke informatie wordt er over mij opgeslagen in het dossier?
In je dossier worden NAW-gegevens opgeslagen, evenals informatie over je huisarts en contactpersonen. Daarnaast staan er de behandel- en overlegverslagen in.
Hoe werkt het cliëntportaal?
Als je hier klikt, krijg je meer informatie over het cliëntportaal. Na de telefonische screening ontvang je een activatielink. Het is belangrijk dat je deze binnen vier dagen activeert.
Waarom moet ik rapportage van eerdere behandeling opvragen?
Wij willen een zo goed mogelijk beeld van je krijgen. Daarbij helpt het als wij meer informatie hebben over voorgaande behandelingen. Wat heeft je toen wel geholpen en wat niet? Wij willen voorkomen dat wij je iets aanbieden dat je reeds hebt gehad en wat je niet geholpen heeft.